نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

۹۳ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

چگونه اعتماد به نفس را در خود تقویت کنیم ؟

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۹ ق.ظ

چگونه اعتماد به نفس را در خود تقویت کنیم ؟

دکتر بتسابه مهدوی

 

اصل اول - گذشته را بپذیرید وآینده را دگرگون کنید

شما باید بدانید که گذشته را نمی توان تغییر داد اما آینده هنوز آفریده نشده است . آینده چیزی نیست جز اندیشه های شما و کوشش برای افریدن انها . منظور ما این است که در بند      گذشته نباشید نه اینکه از تجربیات ، خطاها و شکست های گذشته درس نگیرید .پس باید عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اندیشه و وقت خود را صرف چیزی کنیم که توان آفریدن و دگرگون ساختن آن را داریم .

 

اصل دوم - درباره اهدافتان با خود گفتگو کنید .

اهداف را به صورت جملا تی مشخص در آورید و به خود بگویید ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف باید واقعی و معقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسی به انها ممکن نباشد و نه پیش پا افتاده که ارزش کوشیدن را نداشته باشند . اهداف معقولی برای هرساعت ، روز ، هفته و ماه وضع کنید . موفقیت در اهداف کوتاه شما را برای دست یافتن به اهداف بلند مدت تشویق می کند و انگیزه تلاش را در شما بیدار می سازد . همواره اهداف را یاداور شوید تا بخشی از ضمیر ناخوداگاه شما گردد .

 

اصل سوم - تصمیم گرفتن را تمرین کنید .

روانشناسان نشان داده اند که کودکانی که در سالهای اولیه زندگی خود تشویق شده اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعییت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتری کسب کرده اند .تمرین تصمیم گیری به شما کمک می کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمینان بیشتری به دست اورید و درنتیجه اعتماد به نفس کامل تری کسب نمایید . مهم تصمیم گیری است .

یادتان باشد که :

قضاوت درست نتیجه تجربه است و تجربه خود نتیجه چندین قضاوت نادرست .

بنابراین از هرفرصتی برای تصمیم گیری استفاده کنید و این نیرو را در خود پرورش دهید .

تصمیم گیری مستلزم خطر پذیری و احساس مسئولیت است

 

اصل چهارم - نتایجی را که می خواهید مجسم کنید .

تصویر روشنی را از آنچه می خواهید به دست اورید ، داشته باشید این کار باعث می شود تا انرژی خود را بران هدف متمرکز کنید . این برخورد تصویری باهمه آرمان ها و اهداف برای شما مفید است و یاری تان می دهد تا کم کم زمینه های دست یابی به انها را فراهم سازید .

اگر می خواهید از شر خصلتی رها شوید خود را در حالتی تصور کنید که از آن خصلت هیچ اثری در شما نیست . همین تصویر و تکرار آن و انجام دادن تمرینهای اصلاحی به شما کمک می کند تا از آن خصلت نا خوشایند رها شوید . این کار خیال پردازی ، بی خاصیت نیست بلکه واقعیت روانشناختی پذیرفته شده ای است که به بسیاری کسان یاری رسانده است .

 

اصل پنجم - دربرخی زمینه ها متخصص شوید .

آگاهی عمومی لازمه زندگی فردی و اجتماعی است اما کافی نیست . برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه ای شما باید در زمینه هایی متخصص ومنحصر به فرد باشید . همین نکته که شما چیزی می دانید و دیگران نمی دانند به شما اعتماد به نفس می دهد . باید اموزش مداوم را به عنوان یک اصل در زندگی خویش بپذیرید .

 

  • بتسابه مهدوی

انواع اعتماد به نفس

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۷ ق.ظ

انواع اعتماد به نفس

بتسابه مهدوی

 

* اعتماد به نفس رفتاری

* اعتماد به نفس احساسی ، عاطفی

* اعتماد به نفس روحی و معنوی

 

- اعتماد به نفس رفتاری ، به معنای قابلیت و توانایی در عمل کردن و انجام دادن کارهاست . از کارهای ساده گرفته تا کارهای سخت همانند جامه عمل پوشاندن به رویاهایتان . این همان نوع از  اعتماد به نفس است که مورد نظر اغلب ماست .

 

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی به معنای توانایی در تسلط و به کنترل در آوردن دنیای احساس و عواطف شماست .این که بدانید چه احساساتی دارید ، معنای ان ها را بفهمید و بتوانید انتخابهای احساسی درست بکنید و ازخود در مقابل درد و رنج روحی و لطمه ها و صد مه های عاطفی محافظت کنید و بدانید چگونه روابطی صمیمی ، سالم و مانگار خلق نمایید .

 

سومین نوع از اعتماد به نفس که مهم ترین انها می باشد ، اعتماد به نفس روحی و معنوی است . این نوع از اعتماد به نفس همانا اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش و موجودات است . این ایمان روحی که زندگی ، هدف و نهایتی مثبت را در پی خواهد داشت و شما به خاطر هدفی این جا هستید و زندگی 70 - 80 - 90 ساله تان بر روی این کره خاکی هدف و مقصودی را دنبال می کند .

 

اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشید می توانید و توانایی ان را دارید که تمام توانتان را به کار بگیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آن گونه که مطلوب و دلخواه شماست تغییر دهید

 

  • بتسابه مهدوی

اعتماد به نفس چیست ؟

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۵ ق.ظ

اعتماد به نفس چیست ؟

دکتربتسابه مهدوی

 

"عزت نفس" یک منبع انرژی است . یک چتر وسیعی است که" اعتماد به نفس " زیر سایه آن است . اعتماد به نفس یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا با کفایت دوست داشتنی و منحصر به فرد .

کفایت یعنی توانایی که درحد کافی و تسلط بر امور باشد .

منحصر به فرد یعنی با توجه و در نظر گرفتن تفاوتها ی فردی .

به تعبیر دیگر اعتماد به نفس یعنی ان احساس و شناختی که از توانایی ها و محدودیت های بیرونی و درونی خود دارید .

 

بنا براین وقتی که اعتماد به نفس و خود باوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید و نه بر اساس موفقیت ها و دست یا بی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می کنید چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت . حال با توجه به مفاهیم بالا می توان گفت که اعتماد به نفس واقعی همواره در درون خود شما تولید می شود نه از بیرون . اعتماد به نفس واقعی زاییده ی تعهد شما به خودتان است . این تعهد که هر ان چه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته ها و نیازهایتان برسید .

اعتماد به نفس باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان .

اعتماد به نفس حقیقت این نیست که نترسیم . بلکه ان است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی گمان دست به عمل خواهید زد .

 

  • بتسابه مهدوی

خواستن

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۳ ق.ظ

خواستن

دکتر بتسابه مهدوی

 ازخدابخواه که عشق را روزی ات کند.

از خواستن وباز خواستن خسته نباش .

 نفس عادت کرده تا بخواهد با شتاب دریافت کند.

 اما  دراین  مسیر بعد از طلب باید که صبر کنی .

 صبر تو رازلال می کند وپوسته های ضخیم نفس را می تراشد.

اگر بدانی که صبوری دردل طلب است ان وقت بذیرش ان برایت اسان خواهدشد.

اگر در این راه نگاهی دلت را لرزاند صدایی تو رابه سوی خدا خواند ودست نوازشی تو

 را نواخت همه این احوال را تجلی خالق در مخلوق بدان.

ان وقت است که تو بی واسطه نفس به سلوک عاشقی با می گذاری و

 وقتی مجذوب شدی می توانی دیگران رانیز جذب کنی .

از تصور هر تملکی رها شو ازقدرت وشهرت بپرهیز.

ان وقت می بینی که وقتی اعتماد می کنی و از زمین کنده می شوی

 در اغوش امن الهی  هم به دانش حقیقی و حکمت درون راه می یابی و

هم از گنجینه های پربرکت الهی توانگرخواهی شد.و

 به مقامی ومرتبه ای صعود می کنی که فرشته های اسمانی به ان سجده کردند.

و این پاداش کسانی است که طلب کردندو با صبوری در استانه رحمت الهی زانو زدند.

 

  • بتسابه مهدوی

عشق در کلام مولانا

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۸ ق.ظ

عشق در کلام مولانا

دکتر بتسابه مهدوی

 

هرچه گویم عشق را شرح و بیان

چون به عشق آیم خجل باشم از آن

کلام مولانا اساساً چیزی بجز عشق نیست، عشق مانند سایر اجزاء جهان حقیقتی است سیال ومواج وتوقف ودرنگ ناپذیر، و در حقیقت عنایت وهدایتی است الهی و تفسیر آن در دفتر وکتاب نگنجد.

 

عشق جز دولت وعنایت نیست

جز گشاد دل وهدایت نیست

عشق را بوحنیفه درس نگفت

شافعی را در او روایت نیست

عشق در کلام روزبهان بقلی فسایی

«عشق سیفی است که از عاشق سر حدوث برمی دارد. عشق کمالی است که از کمال حق است، چون در عاشق پیوندد، از صرف عبودیت و حدوثیت به جلال الهیت، ظاهر و باطنش ربّانی شود. ذکر موت بر ایشان روا نباشد. هر که به عشق حق زنده باشد دگر موت بر وی راه نیابد.»

 

  • بتسابه مهدوی

۱۹ ماده ی ارامش بخش

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ق.ظ

۱۹ ماده ی ارامش بخش

دکتر بتسابه مهدوی

 

اگر ناامیدانه در تلاشید تا علی رغم صدای گریه کودک، اثرات جانبی داروهایتان، استرس کاری و یا مهمانی های آخر شب به خواب بروید . درمانهای طبیعی وجود دارد که با مصرف آنها می توانید به خواب خوش بروید.

۱.شیربادام

بادام منبع غنی منیزیوم است. ماده معدنی که برای خواب راحت ضروری است و طبق تحقیقی که در مجله طب جایگزین مولکولی Journal of Orthomolecular Medicine منتشر شد زمانی که میزان منیزیوم در بدن خیلی پائین باشد فرد نمی تواند بخوابد و از بی خوابی رنج می برد. راه حل؟ قبل از خواب شیر بادام بنوشید. اگر یک لیوان شیربادام خیلی بی مزه است سعی کنید آن را با مقداری آب آلبالو و یک قاشق چایخوری عسل مزه دارد کنید. این کار خواب شما را به وضعیت REM(خواب REM (حرکت سریع چشم) که خواب فعال یا خواب نابه روال (paradoxical) نیز خوانده می شود) می رساند.

۲. چای سنبل الطیب

سنبل الطیب فقط برای گربه ها نیست. این گیاه مواد ضد اضطرابی دارد که می تواند ذهن را آرام کرده بنابراین می تواند به خواب آرام شما کمک کند.

۳. بابونه

بابونه همراه با اسطوخودوس یکی از معروفترین و متداولترین درمانها به شکل چای برای خواب است. به این دلیل که خوب عمل می کند طعم عالی دارد و با افزودن مقداری عسل برای شیرین شدن آن ( عسل همچنین موجب تحریک گیرنده های خواب می شود) این اولین قدم برای مبتدی هاست. دانشمندان هنوز نمی دانند چرا بابونه اثرات آرام بخش و خواب آور دارد اما در بسیاری افراد تاثیر داشته و به خوبی با اسطوخودوس ، بادرنجبویه(گیاهی است از دسته نعناسانان عطر لیموی تندی از خود ساطع می کند) و ریشه سنبل الطیب ترکیب می شود.

۴. دم کرده تخم چیا(تخم شربتی)

گیاهی یک ساله از سرده مریم گلی و خانواده نعناعیاناست. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

امروزه تخم پیا جزء گروه خوراکیهای فوق العاده قرار دارد. اما اقوام آزتک و مایاها( خدایان اساطیری) تصور می کردند که تخم چیا دارای خواص شفابخش شگفت انگیزی است. آنها سرشار از تریپتوفان ( اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی انسان) هستند که موجب خواب می شود . می توانید به جای نوشیدن آب خالی قبل از خواب به آن تخم چیااضافه کنید . می توانید نوشیدنی تخم شربتی با طعم آلبالو و لیموی را امتحان کنید که مقاومت در برابر آن مشکل است. اگرچه بیشتر خواص انرژی بخشی این نوشیدنی را تبلیغ می کنند اما می دانیم که آب آلبالو حاوی موادی است که موجب سهولت خواب می شوند.

۵. شیرنارگیل

فرهنگهای کهن در هند برای قرن ها می دانستند که زردچوبه ادویه ای قدرتمند است که می تواند به درمان التهاب، آرتروز و بسیاری از بیماریها کمک کند . زمانی که زردچوبه با یک منبع غنی از منیزیوم مثل شیر نارگیل ترکیب می شود به یک نوشیدنی دلچسب که به خواب کمک کرده و باعث می شود سرحال از خواب بیدار شوید تبدیل می شود. این دستور آماده سازی شیر زردچوبه طلایی Golden Turmeric Milk می تواند به سرعت آماده شود و مواد تشکیل دهنده کمی دارد ، این چیزی است که افراد پرمشغله بدان نیاز دارند.

۶. آب نارگیل

آن را با شیر نارگیل که از فشردن میوه نارگیل به دست می آید اشتباه نگیرید. آب نارگیل کمی تیره ، اندکی شیرین و برای سهولت استفاده هم اکنون در بسته بندی وجود دارد فقط مراقب باشید که از انواع بدون شکر افزوده، مواد نگهدارنده و رنگ استفاده کنید. می توانید آن را به تنهایی یا همراه با سایر میوه ها مثل موز که غنی از پتاسیم که یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز برای خواب است مصرف کنید.

۷. چای سبز

چای سبزیکی از بهترین منابع ال تیانین L theanine (اسید آمینه ی موجود در چای سبز) است. یک قوری چای سبز دم کنید، بگذارید خنک شود و آن را به معجون موز و عسل خود قبل از خواب اضافه کنید یا آن را داغ هنگام خواندن یک کتاب خوب قبل از خواب بنوشید. در چین یکی از بهترین انواع چای سبز چای لانگ چینگ Lung Ching است که به چای دراگون ول dragonwell نیز معروف است به این دلیل که برگهای چای را روی آتش خشک می کنند. از نظر کیفیت ، سهولت استفاده و عطرآرامبخش چای دراگون ول شما را ناامید نمی کند.

۸. رازک

اگر چه آب جو و الکل برای خواب خوب مناسب نیستند اما رازک که یک ماده اصلی در تهیه آبجو است و دارای خواص ضد درد ملایمی می باشد می تواند به خواب کمک کند بخصوص اگر مثل آلمانیها آن را به همراه ریشه سنبل الطیب مصرف کنید. به دلیل تلخی چای رازک معمولاً آن را با گیاهان دیگر مثل بابونه یا بادرنجبویه مخلوط می کنند تا طعم آن بهتر شود. چای گل های رازک و علف لیموی را امتحان کرده خواب خوبی داشته باشید.

۹. اسطوخودوس

 

از پیش از قرون وسطی اسطوخودوس به عنوان یک آرامبخش مورد استفاده بوده است. تحقیقات رایح درمانی نشان داده حتی بوییدن اسطوخودوس می تواند با عث رهایی از تنش، بهبود خلق و خو و تغییر امواج مغز شود. بهترین نوع اسطوخودوس متعلق به مناطق مدیترانه خصوصاً پرووانس Provence (یکی از شهرهای جنوب شرقی فرانسه )است. وقتی نوبت به لذت از رایحه خوش آن برسد خیساندن چند برگ آن به اندازه چای اسطوخودوس خوب و آرامبخش است.

۱۰. چای بادرنجبویه

بادرنجبویه موجب خواب آلودگی نمی شود اما به دلیل طعم و بوی لطیف لیمو و نعنا به آرامش و کاهش اضطراب کمک می کند. اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش استرس هستید چای سنتی بادرنجبویه برای شما جادو می کند و پر از طعم لیموی تازه و نعنا است. اما درصورت استفاده از داروهای پرکاری تیروئید از خوردن آن خودداری کنید.

۱۱. نوشیدنیهای حاوی پودر منیزیوم

دونده ها، ورزشکاران یا افراد معمولی می توانند از خواص و آسانی استفاده پودرهای منیزیوم برای تقویت مواد معدنی مورد نیاز برای خواب خوب بهره ببرند. می توان این پودرها را فقط با آب مخلوط کرد یا در چای سبز بریزید و برای خواب آماده شوید.

۱۲. شیر گرم

ممکن است شیر گرم آمینو اسیدها یا موادی که موجب خواب می شود نداشته باشد اما گرمای آن که دربدن شما پخش می شود خاصیت آرامبخشی دارد و نظریه های نیز وجود دارد مبنی بر اینکه گرمای شیر ما را به یاد دوران نوزادی که با شیر گرم تغذیه می شدیم می اندازد.

۱۳. چای شبانه

علاوه بر چای ها و جوشانده هایی که حاوی یک نوع محصول هستند باید کمی هم از چایهای مخلوط استفاده کنید. این چایها طیف وسیعی از طمعها و در مانهای موثر را به شما عرضه می کند و حاوی موادی هستند که موجب خواب می شود. آنها با قدرت اثرهای متفاوتی عرضه می شوند که می توانید مناسب با شرایط و میزان خستگی خود یکی از آنها را انتخاب کنید. پس همانطور که می بینید تقریباً برای هر کسی یک مدل چای وجود دارد.

۱۴. اووالتین Ovaltine

اووالتین یک طعم دهنده شیر است که از عصاره مالت تهیه می شود. بیشتر افراد بالای ۴۰ سال با اووالتین آشنا هستند یک نوشیدنی صبحانه که قدمت آن به اوایل دهه ۱۹۰۰ در برن سوئیس باز می گردد اما در انگلستان و ایالت متحده نیز تولید می شده است. این پودر باپایه مالت است که برای تهیه نوشیدنی به شیر افزوده می شود اما به عنوان جایگزینی برای لبنیات می توانید آن را با شیر بادام مصرف کنید و میزان منیزیوم شیر بادام را بدین ترتیب به دو برابر افزایش دهید. آن را قبل از نوشیدن کمی گرم کرده مثل شکلات داغ قبل از خواب بنوشید.

۱۵. گل ساعتی

گل ساعتی یک مسکن مورد توجه آزتکها بوده است و در طول تاریخ به دلیل اینکه بی خوابی را کاهش داده و یک مسکن ملایم است توسط درمانگرها مورد استفاده قرار می گرفته است. چای گیاهی آلویتا Alvitas Passion Flower Herbal Tea بهترین است اما ممکن است شما دوست داشته باشید آن را با مقداری عسل و دارچین مصرف کنید تا خواص گیاهی این چای را افزایش دهید.

۱۶. نوشیدنی خواب

بله اسم این نوشیدنی واقعاً خواب است و هر شیشه آن محصول شرکت نوروNeuro هیچ رنگ و طعم مصنوعی نداشته و ۳۵ کالری انرژی دارد. این محصول گیاهی است و گواهی OU Kosher certified نیز دارد و در سه طعم عرضه می شود (هلو زردآلو، طالبی انبه و رویای نارنگی) این سه نوشیدنی حاوی موادی مثل تیانین، ملاتونین و منیزیوم هستند که به خواب کمک می کنند پس می توانید قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید و هیچ زحمتی برایتان ندارد چون مواد آن از قبل مخلوط شده اند.

۱۷. آب آلبالو

آب آلبالو حاوی میزان زیادی ملاتونین هورمون تنظیم کننده خواب است. مخلوط آب آلبالو با وانیل وعسل نوشیدنی خوش طعمی می شود که به خواب شما کمک کرده رادیکالهای آزاد را از میان می برد.

۱۸. ریشه سنبل الطیب

یونانیان و چینیان باستان از ریشه گل سنبل طیب برای آرام کردن معده ، از بین بردن اضطرات و ایجاد خواب عمیق و اصلاح الگوی خواب استفاده می کرده اتد. متداول است که آن را به صورت گرم تنها یا مخلوط با سایر گیاهان می نوشند اما قرص، عصاره و تنتور آن نیز در دسترس است. اثرات قوی دارد پس با احتیاط آن را مصرف کنید.

۱۹. معجون گردو

برای کسانی که به آجیل حساسیت ندارند گردو منبع فو ق العاده تریپتوفان است می توانید آن را قبل از خواب مصرف کرده یا روی تکه های موز خرد کنید و با شیر بادام به صورت معجون شبانه تهیه کنید و خواب جزایر استوائی و باغ بهشت را ببینید.

 

 

 

  • بتسابه مهدوی

تاثیر مدیتیشن بر بیماری ها

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۶ ق.ظ

تاثیر مدیتیشن بر بیماری ها

دکتر بتسابه مهدوی

 

بسیاری از متخصصان معتقدند تمرین های تن آرامی که تحت نظارت و راهنمایی های پزشک و روان شناس انجام می شود، در درمان بیماری هایی مانند زخم معده، بیماری های قلبی ـ عروقی و بیماری ها و اختلال های جسمانی که علتی روانی و ذهنی دارند، موثر است.

انواع مدیتیشن

امروزه روش های متعددی برای انجام مدیتیشن وجود دارد که با وجود تفاوت هایشان، همگی یک هدف را دنبال می کنند و آن چیزی نیست جز دستیابی انسان به آرامش درونی. برخی از انواع مدیتیشن عبارتند از :

ـ مدیتیشن تمرکزی: ساده ترین روش برای این نوع مدیتیشن این است که آرام بنشینید و روی تنفس خود دقت کنید. نوعی ارتباط بین ریتم تنفس و فکر شخص وجود دارد. زمانی که یک فردی عصبانی است، تنفس او سریع تر و کوتاه تر می شود و هنگامی که فکرش آرام است، تنفس او منظم و عمیق تر خواهد بود بنابراین تمرکز روی تنفس باعث می شود فرد آرامش درونی و فکری کسب کند.

ـ مدیتیشن تفکری: در این نوع باید روی حواس تمرکز انجام شود و شخص تصور کند که اطلاعات دریافتی از طریق حواسش و افکار ناراحت کننده از جلوی ذهنش عبور می کنند و بدون اینکه فعالیتی انجام بدهد، فقط شاهد تخلیه فشارها و ناراحتی های خود خواهد بود.

گام به گام تا انجام مدیتیشن

قبل از اینکه مدیتیشن را شروع کنیم، باید به نکته های زیر توجه کنیم:

۱ نظم در محل و زمان تمرکز اهمیت بسزایی دارد. وقتی زمان و مکان منظم باشد، ذهن آرام و با حداقل تاخیر فعال می شود. به همین دلیل سعی کنید مدیتیشن را در یک ساعت به خصوص و در یک جای مشخص انجام دهید.

۲ بهترین زمان برای انجام مدیتیشن صبح زود و غروب است یعنی زمانی که در بحبوبه فعالیت های روزمره نیست.

۳ قبل از شروع به مغزتان دستور دهید آرام باشد و گذشته، حال و آینده را فراموش کنید.

۴ آگاهانه تنفستان را منظم کنید تا اکسیژن بهتر به مغز برسد و سپس تدریجی مغز را از افکار مختلف خالی کنید.

۵ برای ساکن شدن ذهن به مغز خود فشار نیاورید زیرا با این عمل امواج مغزی افزایش می یابد و مدیتیشن به تاخیر خواهدافتاد.

۶ روی اشیای بی رنگ و خنثی تمرکز و پس از بستن چشم هایتان آن شیء را تصور کنید. می توانید کلمه ای را هنگام تمرکز و مدیتیشن مرتب تکرار کنید، آن کلمه را در ذهن خود تکرار و با تنفستان هماهنگ کنید. .

 

 

  • بتسابه مهدوی

مدیتیشن، ورزشی برای ذهن

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۵ ق.ظ

مدیتیشن، ورزشی برای ذهن

دکتر بتسابه مهدوی

 

مدیتیشن درواقع یک نوع ورزش است که منشأ آن کشورهای جنوب شرقی آسیاست و امروزه در کشورهای مختلف جهان به کار برده می شود. مدیتیشن نوعی مراقبه است که در آن فرد ذهنش را از امور غیرضروری خالی می کند. در واقع می توان گفت مدیتیشن یک نوع بی ذهنی است. در حالت عادی ذهن ما پر از آرزوها، خاطره ها و هیجان ها و همیشه درگیر و شلوغ است. حتی زمانی که در خواب هستیم نیز مغز در حال فعالیت است و به همین دلیل خواب می بینیم .

زمانی که فرد مدیتیشن انجام می دهد، در حالتی فرو می رود که هیچ فکر، آرزو و هیجانی به ذهنش وارد نمی شود و فرد به راستی آرامش را تجربه می کند؛ این آرامش همان مدیتیشن است. لحظات مراقبه، لحظاتی سرشار از سکوت و فضای خالص و آرامش محض است.

مدیتیشن به ما کمک می کند بیشتر به بخش وجودی خودمان که محو، ناشناخته و نادانسته است، پی ببریم. به وسیله مدیتیشن به واقعیت درون خود بیشتر پی می بریم.

در این حالت شخص با خود و محیط پیرامونش راحت تر خواهد بود و کارهایی را که به عهده می گیرد، به شکل موثرتری انجام می دهد و به دیگران نزدیک تر می شود. این افراد احساس خصومت و نگرانی کمتری را تجربه خواهندکرد .

ذهن و جسم روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند و زمانی که با مدیتیشن و ذهن را از افکار منفی و ناخواسته خالی می کنیم، این آرامش ذهنی روی جسم ما نیز تاثیر می گذارد و باعث می شود آرامش درونی و لذت بخشی را تجربه کنیم. در هنگام انجام مدیتیشن آرامش بخشی به جریان می افتد و بر روی ذهن، اعصاب، اندام های حسی و جسم تاثیر مثبت می گذارد و به ترتیب ذهن آسوده و آرام خواهد شد.

 

چند لحظه آرامش

ذهن انسان چند پاره است و به مسائل مختلف فکر می کند و همین امر باعث ناآرامی در فرد می شود. در واقع می توان ذهن را به خیابان شلوغی تشبیه کرد که ترافیک سنگینی دارد و اتومبیل ها با سرعت در آن در حال عبور و مرور هستند و گاهی هم تصادف می کنند. با کمک مدیتیشن و تمرین های آرام سازی، می توان یک این ذهن شلوغ و آشفته را آرام کرد بنابراین اگر احساس خستگی ذهنی و استرس می کنید، چند دقیقه از اتاق کارتان بیرون بروید و در یک جای آرام و بدون دغدغه بنشینید، چشمان خود را ببندید و فقط به تنفس خود دقت کنید. آرام نفس بکشید. این کار اثر قدرتمندی برای آرام کردن ذهن شما دارد. وقتی هوا را به داخل شش های خود فرو می برید، آرامش درونی را وارد بدن خود می کنید و وقتی هوا رابیرون می رانید، تجسم کنید تمام نگرانی ها و تشویش ها را بیرون رانده اید. این ساده ترین راه برای مدیتیشن و رسیدن به آرامش است.

 

  • بتسابه مهدوی

چگونه مراقبه کنیم؟

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۳ ق.ظ

چگونه مراقبه کنیم؟

دکتر بتسابه مهدوی

 

شما در هر وضعیتی که دوست دارید بنشینید. توجه دارید که مراقبه حتماً باید در حالت نشسته انجام شود. مراقبه در حالت خوابیده نداریم. وضعیتی راحت به خود می گیریم. چشمهای خود را می بندیم و سکوت می کنیم.

مانترا

مانترا یا ذکر در مراقبه، غالباً واژه ای بی معنی است که صرفاً یک فرکانس صوتی دارد. یک صدا و صوت است و دیگر هیچ. نه معنی دارد نه مفهوم. نه فکر را به خود مشغول می کند. البته جلوتر، که از نقش ذکر در عرفان اسلامی به عنوان یک تمرین مؤثر برای ایجاد تمرکز صحبت می کنیم، می گوییم که ذکر در ابتدا باید با معنی باشد و سپس در اثر تکرار بر زبان و در ذهن بی معنی می شود. در مدیتیشن وقتی به مراقبه نشستید و چشمها را بستید، حالا باید واژه ای بی معنی را مدام در ذهن خود تکرار کنید. این واژه به میل خودتان، هر واژه بی معنایی می تواند باشد.

در نزد یوگیها مهمترین و متداول ترین مانتراها صوت “اوم” می باشد. یعنی شخص می نشیند، چشمها را می بندد و مدام در ذهن خود تکرار می کند: اوم، اوم، اوم . . . و این عمل را ۲۰ دقیقه مداوم انجام می دهد.

روان شناسی امروز ثابت کرده است که با ذکر یک مانترا عملاً بعد از دقایقی تمام قسمتهای ذهن را خستگی و رخوت می گیرد و صرفاً یک نقطه فعال باقی می ماند. مانترای شما نیز می تواند واژه “اوم” یا هر واژه بی معنای دیگری باشد که انتخاب می کنید. اما آنچه بسیار مهم است این است که این مانترا همیشه ثابت باشد و هیچ وقت آن را تغییر ندهید و همیشه با این مانترا مراقبه کنید. اشتباه مسلمی که بعضی از معلمان تکنیک مدیتیشن مرتکب می شوند و امروزه علم آن را به شدت مردود اعلام می کند، این است که می گویند هر کس مانترا یا صوتی مخصوص به خود دارد و ادعا می کنند که قادرند مانترای هر کسی را کشف کنند و مانترای مخصوصش را به طور خصوصی اعلام کنند و حتی به او می گویند که این واژه صرفاً مال شماست و مراقب باشید که آن را با هیچ کس در میان نگذارید. علم این موضوع را امروزه کاملاً رد کرده است. شما می توانید هر واژه ثابتی را که دوست دارید انتخاب کنید و همیشه از آن استفاده کنید.

نکات مهم هنگام مراقبه

۱. مراقبه یا مدیتیشن را روزی دوبار صبح و بعد ازظهر و هر بار۲۰ دقیقه انجام دهید.

۲. در مراقبه همه چیز باید طبیعی پیش برود و هیچ قصد و منظوری نباید داشته باشید. اگر چه مراقبه دستاوردهای فراوانی از جمله بهبود تمرکز دارد اما هنگام انجام تکنیک، مطلقاً نباید انتظار چیزی را داشته باشید. حتی به این فکر نکنید که دارید با قسمتهای عمیق مغز ارتباط برقرار می کنید. فقط تکنیک را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و مانترا را تکرار و تکرار کنید. پس هر انتظاری در طول مراقبه، خود نوعی فکر محسوب می شود که این تفکر با فلسفه انجام مدیتیشن منافات دارد.

۳. فکرهایی که در طول مراقبه به ذهن شما خطور می کند کاملاً طبیعی است. مثلاً شاید حدوداً یک دقیقه از جریان مراقبه شما نگذشته باشد که فکری یا خاطره ای به ذهنتان خطور کند. این کاملاً طبیعی است و مطلقاً نباید جلوی این روند طبیعی را بگیرید. بگذارید فکر، شما را با خود به هر جایی که می خواهد ببرد و دوباره به مانترای خود باز گردید. دوباره فکر ایجاد می شود و دوباره مانترا. همان قدر از تکرار مانترا استقبال کنید که از فکر استقبال می کنید. هر دو را به عنوان یک طبیعت و یک واقعیت بپذیرید.

۴. در طول مراقبه لحظاتی هست که در ذهن شما فقط مانترا وجود دارد و لحظاتی هم هست که می بینید از مانترایتان غافل شده اید و دارید فکر می کنید. لحظاتی وجود دارد که شما در ذهن خود هم مانترا دارید و هم فکر، و سرانجام زمانی پیش می آید که شما نه مانترا دارید نه فکر. همه اینها طبیعی است. چه مانترا، چه فکر، چه فکر و مانترا با هم و چه هیچ کدام. برای همین است که می گویند در مدیتیشن همه چیز طبیعی است. بگذارید با تکرار مانترایی که اراده کرده اید، فکرتان به هر سو که می خواهد برود؛ یا در مانترا غوطه ور شوید یا در فکر، یا در هردو و یا در هیچکدام. تأکید می کنیم هر مقاومتی در مقابل جریانهای فکری که به ذهنتان خطور می کند غلط است. فقط آسوده بنشینید و به تکرار مانترا بپردازید و این را بیست دقیقه ادامه دهید.

۵. فکرهایی که به ذهن شما خطور می کند، در حقیقت نوعی پالایش است. این فکرها از قسمتهای عمیق ذهن یا ناخودآگاه یا حافظه بلند مدت به سطح می آیند و خالی می شوند. گاهی اوقات خاطره دیروز، رؤیای فردا و گاهی اوقات رویدادهای گذشته شما به ذهنتان می آیند. بگذارید همه اینها بیرون آیند و درونتان پالایش شود. پس از چند روز تا چند هفته انجام تمرین مداوم این تمرین، به چنان پاکی درون و خلأ ذهنی می رسید که تجربه اش برایتان بسیار جالب و دوست داشتنی است.

۶. شرایط محیطی که در آن به انجام مراقبه می پردازید با شرایط ریلکسیشن تفاوتی ندارد. محیطی آرام، نسبتاً ساکت و بی دغدغه.

 

  • بتسابه مهدوی

نکاتی درباره تکنیک های مدیتیشن

بتسابه مهدوی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۶ ق.ظ

نکاتی درباره تکنیک های مدیتیشن

بتسابه مهدوی

 

انتخاب مدیتیشن مناسب :

هر چند تکنیک های مدیتیشن به شما توصیه می کند که اعمال خاصی را انجام دهید اما تمام این راهها برای آن است که شما را به بی عملی برساند، چرا که حتی در سکوت نشستن نیز نوعی انجام کار است و حتی تلاش برای انجام ندادن هیچ کاری نیز خود نوعی فعالیت است. لازم است از مرحلة‌ سعی کردن فراتر بروید لحظه ای باید فرا برسد که دیگر شما هیچ کاری دربارة‌ مدیتیشن انجام نمی دهید و تنها کاملا هوشیار هستید. هر کوششی در انسان نوعی تنش است و این مانع آرامش می شود بنابراین به تدریج تلاش کردن را رها کنید.

تکنیک های مدیتیشن آنقدر ساده هستند که شاید به نظر مسخره بیایند و ذهن تان به شما بگوید: «این شیوه های مسخره هیچ کمکی به تو نخواهد کرد». ذهن و نفس همیشه چیزهای پیچیده و چالش برانگیز را دوست دارند و وقتی بر این پیچیدگی فایق می شوند احساس غرور می کنند برای همین ذهن این تکنیک ها را نمی پذیرد و نفس شما از مدیتیشن خوشش نمی آید.

تکنیک های مدیتیشن بر دانشی عمیق استوارند بنابراین هرگز از تکنیک های من درآوردی استفاده نکنید و هرگز دو تکنین مختلف را با هم مخلوط نکنید چرا که هر یک در جهت خاصی عمل می کنند، هر چند هدف همة این تکنیک ها یکی است.

تکنیک های مدیتیشن را امتحان کرده و آنها را که متناسب با خودتان یافته اید، مورد استفاده قرار دهید. خیلی جدی با تکنیک ها برخورد نکنید و خیلی ساده با آنها بازی کنید. یکی از شیوه های مدیتیشن را در نظر بگیرید و حداقل برای سه روز با آن بازی کنید در صورتی احساس آرامش کردید جدی تر آن را به کار برید و حداقل سه ماه آن را انجام دهید. اگر تکنیک مناسبی را دنبال نکنید حتی اگر تا ابد هم مدیتیشن را انجام دهید اتفاقی نمی افتد ولی اگر تکنیک شما مناسب باشد حتی سه دقیقه هم برای رسیدن به نتیجة مورد نظر کافیست.

همة استادان مدیتیشن معتقدند بالاخره روزی باید هر تکنیکی را کنار گذاشت. ماهیت ذهن چسبناک است و همیشه علاقه دارد چیز ی را نگاه دارد، شما نباید به هیچ تکنیکی وابسته شوید. وقتی شما به چیزی وابسته نیستید، دیگر لزومی ندارد به جایی بروید، وقتی همة‌ راه ها را رها کردید و تمام آرزوها ناپدید شدند دیگر جایی برای رفتن وجود ندارد و شما به آرامش حقیقی رسیده اید.

در ابتدای مدیتیشن لحظات‌ آرامش بسیار کوتاه است ولی به تدریج طولانی شده و سپس آرام آرام برای همیشه در شما جایگزین می شود. قبل از رسیدن به این حالت تکنیک ها را ترک نکنید. تجسم یک واقعیت است، یک ظرفیت و توانای است که در شما وجود دارد و آن عبارت است از وارد شدن عمیق به موضوعی به شکلی که آن موضوع به واقعیت تبدیل شود. ذهن از طریق تجسم حرکت کرده و بدن نیز از آن تبیعت می کند. تجسم در مدیتیشن به شما بسیار کمک می کند.

 

 

  • بتسابه مهدوی