نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

۵۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

عکس نوشته 30 مهر 1395

بتسابه مهدوی | جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۹ ب.ظ

  • بتسابه مهدوی

هر مکانی هاله ویژه ای دارد

بتسابه مهدوی | جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۶ ب.ظ


دکتر بتسابه مهدوی

 

مکان های مختلف هالة‌ مخصوص به خودشان را دارند. مواد هم می توانند امواج را نگه دارند. در مکان های محصور سطح انرژی به طور خاصی بالا می رود و این موضوع در مورد بچه های کوچک بسیار اهمیت دارد. حضور فیزیکی والدین یا هر کسی که حمایت شان می کند باعث می شود که احساس آرامش کنند و در معرض انبوهی از امواج افراد غریبه قرار گرفتن کودک را دچار تنش می کند. برای همین بهتر است در بیرون از خانه به جای کالسکه بچه را بغل کنید، تا احساس آرامش کند. ما بزرگترها می توانیم به خودمان و فرزندانمان کمک فراوانی کنیم تا چاکراها رلکس و بازبمانند. اگرچه اساسا امواج و شرایطی را جذب می کنیم که با تشعشعات انرژی مان مطابقت داشته باشند.

دکتر بتسابه مهدوی

30 مهر 1395

تهران

  • بتسابه مهدوی

عکس نوشته 29 مهر 1395

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۲ ق.ظ


  • بتسابه مهدوی

انرژی درمانی چیست و چه جایگاهی دارد؟

بتسابه مهدوی | پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۹ ق.ظ

دکتر  بتسابه مهدوی

 

بعد معنوی و روحانی آدمی " در تمامی عمر وی بصورتی جذاب و اسرار امیز بوده است . این جذابیت در تمامی افراد با گرایشهای  و جهان بینی های متفاوت وجود دادرد و هیچ گه تازگی خود را از دست نداده است . با تبلور تکنولوژی در زندگی  و افزایش مشغله ها " فاصله ادمی تا این بعد بیشتر گردیده . اما هیچ گاه کا ملا فراموش نگردید " به طوری که  انسان کنجکاو حتی از این ابزار نیز برای کشف و تجربه و بیشتر در  درون خود کمک گرفت. نمونه بارز آن ساخت فیلم های تخیلی است .این فیلم ها زمینهای رشد برای بسط و گسترش کامل آرزوها ی دست نیافتنی بشر.

 

بزرگترین خصیصه دنیای متافیزیکی " نا شناخته بودن است.در مورد دنیا حرف و قصه زیادی گفته شده است و در نقاشی ها و سایر آثار هنری نیز بروز یافته است . اما فقدان تجربیات عملی به گونه ای آن را دست نیافتنی کرده است. آدمی به تکنولوژی توانسته در کره ماه هم قدم بگذارد.

 

اما هنوز از تردددر دنیای اندرونی خود بازمانده است.بدیهی است آشنایی عملی با این دنیا گام بزرگی در شناسایی بیشتر آن و نهایتا خود شناسی خو اهد بود . یکی از بزرگترین شاخص های  دنیا وضعیت سلامتی و بیماری ماست .

 

بیماری ها ی ما تظاهرات بیرونی  اتفاقاتی است که در درون ما روی داده اند . تصور عموم از بیماری ها و درد های مختلف " مطلوب نیست . در نتیجه  به محض ا بتلا " کوشش می شود تا به هر طریقی آن درد و بیماری خاتهه یابد .این تجعیل به حدی می تواند زیاد شود که عملا به سرکوب آن بیماری بیانجامد . بدیهی است سرکوب بیماری زمینه بروز بیماری های مهلک تر خواهد گردید.

 

با ظهور فیزیک مدرن " انقلابی عظیم در دانش فیزک وبا لطبع در اذهان انیشمندان ایجاد شد. ذهن منطقی آدمی در لحظه ای تمامی یافته های خود را به گونه ای دیگر دید . هیچ چیز آن گونه که تا به حال ما فکر می کردیم نبود .اصبل عدم قطعیت ها یزنبرگ به سادی به هر ماهیت با رابطه ای پوزخند میزد . این حادثه در ابتدا خوشایند نبود " هر چند که جامعه دانش مجبور به پذیرفتن آن بود . پس از اندکی " روابط جدیدی در دنیا بر پایه این یافته های جدید نمایان شد . روابطی که توجیه کننده بسیاری مسایل بود.

 

دانش مدرن ما را با دنیای انرژی  آشنا کرد . دنیایی که اساس هستی  بر آن بنا شده  است . البته دانش جدید تنها قادر به درک شمه ای از این  دریای بی کران گردیده  است . هنوز هیچ دستگاه یا سنسور مکانیکی ساخته نشده است که بتواند آن گونه که یک انسان با شعور / هستی/ انرژی یا حتی مزه غذا را می فهمد , أن را توصیف کند . در نتیجه هر چه کگه در دانش پیش می رویم بیشتر به سمت خود و نیروهای درونی کشیده   می شویم . این خود شناسی گام بزرگی در بررسی و تاثیر گذاری بر مهمترین شاخصه  تغییر در یک انسان یعنی بیماریهای وی بود و ما را با علوم کهن پیوند داد . هنر باستانی شفا در اغلب ادیان , آیین ها و قومهای کهن به شکلی فراگیر , به کار گرفته شده است . بارزترین شیوه دعا است. و راه ای دیگری شبیه گیاه درمانی , زار درمانی , مغناطیس درمانی , آب درمانی , طب سوزنی , ما ساژ درمانی , خنده درمانی , رقص درمانی انرژی درمانی , روان درمانی , کریستال درمانی , هاله درمانی و .. نیز با هزار نقش و رنگ در اقوام مختلف دیده شده است . در مورد انرژی دزمانی حرف ها و حدیث های زیادی نقل شده است .افراد و گروه های مختلفی بنا بر دلایل گوناگون نظرات متفاوتی راجع به آن داشته أند . هر چقدر جامعه سنتی تر باشد از تغییر گریزان خواهد بود از تغییر گریزان خواهد بود برخی هم آن را مستقیما به پزشکی  و دخالت در درمان بیماری ها ربط می دهند , اما پیام واقعی این است که (( واقعیاتی  پیرامون زندگی کنونی ما و جود دارد که جزیی از وجود ماست .شناخت این واقعیتها کمک میکند بهتر زندگی کنیم.))

 

انرژی حیاتی مفهومی قرار دادی است . برای بیان ماهیت آن می توان مقایسهای انجام داد . اگر یک انسان , یک درخت و پرنده را دریک مجموعه قرار دهیم , همگی زنده بوده و دارای شعور هستند . همچنانکه یک ساعت مچی , یک هواپیما و یا مداد را نیز دز یک مجموعه قرار دهیم می توان گفت که همگی فاقد شعور و حیات هستند . آنجه که در یک درخت وجود دارد در ساعت مچی چرخان وجود ندارد که موجودات زنده را از اجسام بی جان جدا می کند (( انرژی حیات )) نامیده می شود .

 

بیماری هر گونه تغییر بهم ریختگی در این انرژی حیاتی چها ز لحاظ کیفیت و چه کمیت می باشد . تمامی هنر یک درمانگر بازگرداندن دوباره نظم و تعادل به آن است . این تعادل جدید ((سلامتی)) نام گرفته است .موسیقی , هنر , ورزش , عبادت , و کار کردن باعث بهبودی میشود.

 

نتیجه نهایی این است که به هیچ وجه کاری خارق العده نبوده و جزئی از مکانیم طبیعی رفتار های أدمی در قبال یک دیگر می باشد.

 

 

 بیماری هر گونه تغییر بهم ریختگی در این انرژی حیاتی چها ز لحاظ کیفیت و چه کمیت می باشد.                                    

 

 برای درک بیماری ,عوامل داخلی و خارجی یا عوامل ظاهری و باطنی بیماری را باید در نظر داشت .منظور از عوامل خارجی دسته ای از عوامل فیزیکی یا طبعیی مانند میکروب ها , سو’ تغذیه, سموم, آلایندها, عدم تحرک بدنی , عادات بد تنفسی ومصرف آب ناکافی هستند که باعث بیماری می شوند . منظور از عوامل داخلی آن دسته عوامل عاطفی و مرتبط با انرژی مانند: احساسات منفی , منفی گرایی , بداخلاقی , عصبانی شدن , نفرت , حسد ,غیبت ,غصه خوردن و……..هزاران موارد دیگر که به روحییه عادم خشه وارد میکند .که این عواملی و هزاران عوامل دیگر باعث انسداد کانل های انرژی , کاهش و انباشتگی انرژی های کثیف و اختلال در عملکرد چاکراها وغیره می باشد .

 

چاکراها مراکز انرژی در حال چرخش ,بخش های بسیار مهمی از کالبد انرژی هسنتد .همانند کالبد فیزیکی که از اعضای حیاتی و کم اهمیت تر تشکیل شده , کالبد انرژی نیز دارای چاکراها اصلی و فرعی می باشد. که اعضای اصلی و حیاتی کالبد فیزیکی را کنترل می کنند که انرژی حیاتی را برای بدن تامین می کنند واگر این نیروگاه ها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می شونند ,زیرا برای درست کار کردن انرژی حیاتی کافی ندارند.

 

چاکراها چند وظیفه مهم دارند که عبارتند از

 

1- جذب انرژی و توزیع در بخش های مختلف بدن

 

2- کنترل و تقویت و مسولیت درست کار کردن تمام کالبد جسمانی

 

3- بعضی چاکراها مراکز استعداد های روانی هستند.فتارهایأدمیدرقبالیکدیگرمیباشد.

دکتر بتسابه مهدوی

تهران

29 مهر 1395




  • بتسابه مهدوی

عکس نوشته 28 مهر 1395

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۷ ق.ظ


  • بتسابه مهدوی

مراقبه حل شدن و یکی شدن با انرژی کیهانی

بتسابه مهدوی | چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۵ ق.ظ


دکتر بتسابه مهدوی

 

بهترین زمان برای این مراقبه شبها قبل از خواب است و باید بلافاصله بعد از انجام آن به خواب بروید. اگر میل دارید تا آن را صبحها انجام دهید لازم است بعد از اتمام مراقبه مدت پانزده دقیقه بخوابید. بنابراین یک ساعت را تنظیم کنید تا بعد از یک ربع شما را بیدار کند.

 

روی زمین یا در رختخواب خود بنشینید. هردو دست خود را به آسمان بلند کنید. دستها باید تا حد ممکن بالا نگه داشته شوند. اجازه دهید تا انرژی کیهانی در دستهای شما جریان پیدا کند. وقتی جریان انرژی در دستها برقرار می‌شود، دستها شروع به لرزیدن می‌کنند. اجازه بدهید تا لرزش اتفاق بیفتد. احساس کنید دستهای شما همانند شاخه‌های درختان در معرض جریان باد قرار گرفته است و این باد است که آنها را می‌لرزاند. ممکن است بعد از مدتی تمام بدن شروع به لرزیدن کند. بگذارید هرچه که می‌خواهد، اتفاق بیفتد.

 

در این حال و احساس، شما حضور بین زمین و آسمان، بالا و پایین را حس می‌کنید. اجازه دهید تا در این حس زیبا و حال عجیب غرق شوید. خود را شناور کنید و فقط لذت ببرید. با هستی یکی شوید.

 

یکی دو دقیقه بعد از این قسمت، پیشانی و کف هردو دست خود را روی زمین بگذارید و سجده کنید. در این زمان شما بمانند حاملی برای هدایت انرژی کیهانی به سوی زمین عمل می‌کنید. اجازه دهید آنچه از بالا دریافت کردید به زمین برود. بعد از مدتی دوباره به بالا برگردید و دستهای خود را به آسمان بلند کنید. بالا آمدن و سجده کردن باید برای هفت بار انجام شود. مدت کل این بخش پانزده دقیقه است. اگر تعداد دفعات سجده کمتر از هفت بار باشد باعث می‌شود تا نتوانید بخوابید و شما را بی‌قرار می‌کند. بعد از اتمام این قسمت به خواب بروید. انرژی ناشی از این مراقبه تمام بدن شما  را احاطه می‌کند. صبح که از خواب بیدار می‌شوید به خوبی آن را احساس می‌کنید. وقتی این مراقبه در شب انجام می‌شود، روز بعدی روزی متفاوت است.

 

 

به یاد داشته باشید که شما مثل یک آهن ربا هستید ...که همه چیز را به سمت خود جذب می کنید ...

وقتی در ذهنتان به روشنی بدانید که چه می خواهید ، در حقیقت به آهن ربا یی تبدیل شده اید و تصاویر آن چیزها را کشیده اید و آن چیزهایی که شما می خواهید ،  در بازگشت به سمت شما جذب می شوند ...

هرچه بیشتر تمرین کنید و شروع به دیدن قانون جاذبه ای کنید که چیزها را به سمت شما هدایت می کند ،  به نیروی جذاب عظیم تری تبدیل می شوید....  چرا که شما نیروی ایمان ، باور  و آگاهی را نیز به خود اضافه کرده اید ..... هیچ چیز محدود نیست .....  نه منابع و نه هیچ چیز دیگری ......تنها محدودیت در ذهن انسانها وجود دارد..... هنگامی که ما ذهنمان را به سوی قدرت خلاق نامحدودی باز می کنیم ، وفور و فراوانی را فرا می خوانیم و دنیای کامل جدیدی را می بینیم و تجربه می کنیم .....

 

 بشر از 2 چیز ساخته شده است ....باورهایش و حقیقت .... وقتی باورهایتان را آزاد می گذارید ، راستی و درستی بیشتری را مشاهده خواهید کرد .بزرگترین انسانهایی که تا به حال زندگی کرده اند ، شهامت این را داشته اند که باورهایشان را آزاد بگذارند .... و آنها خود حقیقت شدند....آنها راه را به ما نشان دادند .....

 

 توتنها کسی هستی که می توانی راهبر ومدیر خود باشی .... هیچ کس نمی تواند مدیر وکارشناس توباشد ولحظه ای که مخالف این فکر کنی قدرت وانرژی خود را تلف کرده ای ..... موقعی که نمی دانی چه کاری باید انجام دهی - یا چطور یک موقعیت خاص را اداره کنی - یا چه مسیری را در پیش بگیری - یا چگونه چیزی را اثبات کنی - یا هرآنچه که ممکنست در آن نیاز به راهنمایی داشته باشی .... خواسته ات را در درون خودت ارزیابی کن...  وباورکن که پاسخش را خواهی گرفت واینگونه است که به جوابی بی نقص خواهی رسید.... توبه تمامی خرد وعقل دسترسی داری .... به کل دانش و معرفت بشری.... تمام نیروی عظیم کائنات در درون توست.... به این دلیل است که تو خود  راهبر ومدیر خودت هستی....

 

نیا یش و دعای خیر  از بین برنده ی تمام حالات منفی است .پس دشمنانتان را نیایش و دعای خیر کنید.

اگر بر آنها نفرین بفرستید  این نفرین به سوی شما باز خواهد گشت تا به شما آسیب برساند.

اگر شما آنها را دعا کنید  تمام احساسات منفی و اختلافات را برطرف خواهید کرد و عشق این دعاهای خیر به سوی شما باز خواهد گشت... همچنان که تو دعای خیر می کنی  احساسات خودت را به شکل یک فرکانس جدید انتقال میدهی ...   که بازگشت آن برای تو مملو از احساسات مثبت و زیباست ...

 

ما قادر نیستیم تا تصویر بزرگتری از زندگیمان را ببینیم .

اما کائنات یا نیروی آفرینشگر قادر به دیدن تمام این تصویر است.

گاهی اوقات ما فکر می کنیم که بعضی چیزها به نفع ماست  - اما وقتی اتفاق نمی افتد - و با گذر زمان می فهمیم که این امر به سود ما بوده است فکر می کنیم ما باید به کائناتی که  همه ی خواسته های درونی ما را برآورده می کند ایمان داشته باشیم.

 

کائناتی که درونیات و خواسته های ما را در وجوه مختلف زندگی نمایان می سازد.

در قلب تو نیرویی بزرگ وجود دارد ... برای تجربه کردن این نیروی اصیل ، دفعه ی بعد که با شخصی در حال گفتگو هستی ،

تصور کن که کلماتت از قلبت می آید نه از زبانت .

در حال صحبت ، روی این موضوع متمرکز شو که کلمات از قلبت بیاید .

 

با انجام این کار ، احساس خواهی کرد ، یک موج شادی و لذت سرتاسر وجودت را فرا گرفته است ... با تمرین این کار ، تاثیر قلبت را بر شخص مقابلت می بینی ... نیروی قلب تو خیلی های دیگر را نیز متاثر می کند ، حتی اگر نتوانند در مسیر تشعشعات

 قدرتمند آن قرار گیرند .... برای ارتباط با منبع شعور و خوبیهای جهان که در واقع هوش کائنات محسوب می شود ، تو باید خود را هم راستای با آن قرار دهی ... برای انجام دادن آنچه بزرگان قدیم انجام میدادند و بدست آوردن مداوم توانایی های نامحدود همه ی خردها ( همه ی قدرتها و تمام خوبیها ) ، که هریک از آنها دائما در دسترس هرکدام از ما هستند ، دانستن این نکته ضروری است که این نیروی خلاق نامحدود وجود دارد و تمام نیکی ها را در ذهن وقلب ما منتشر می کند ...

اگر می خواهی به تمام آنچه در رویاهایت میپرورانی برسی ،  بدان که این تنها از طریق شادی و احساس خوب درونی ات ممکن است ... این سریع ترین راه است..... خوشی و احساس خوب تو میانبری است به تمام آنچه که میخواهی .....وقتی تو انتخاب میکنی که هم اکنون شاد باشی ، بی توجه به آنچه در اطرافت در حال اتفاق افتادن است ، کائنات ، شادی بیکران را در زندگیت جاری میسازد ... هیچ چیزی نمیتواند تصویر ذهنی تو را از شکل به هم پیوسته و منسجم آن خارج سازد مگر همان نیرویی که آنرا متولد کرده است... یعنی خود تو ...

دکتر بتسابه مهدوی

28 مهر 1395

تهران

  • بتسابه مهدوی

عکس نوشته 27 مهر 1395

بتسابه مهدوی | سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۶ ق.ظ

  • بتسابه مهدوی

شنا در اقیانوس انرژی

بتسابه مهدوی | سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۴ ق.ظ


بتسابه مهدوی

 

اصولاً تمام افراد و اجسام در اقیانوسی از انرژی شناورند. در اطراف ما انرژی های نورانی، انرژی فیزیکی ، انرژی های مکانیکی، انرژی‌های رادیویی، انرژی های حرارتی، انرژی های تابشی، انرژی های مغناطیسی و انرژی های بیولوژیکی وجود دارد که از مراکز و مکان های مختلفی به بدن می رسند.

از خورشید، از ماه، از ستارگان منظومه شمسی، از کیهان و از خود زمین و بعضی از منابع ناشناخته. در درون خود ما نیز انرژی های زیادی وجود دارد. مانند انرژی حرارتی، انرژی فیزیکی، انرژی شیمیایی، انرژی مغناطیسی، انرژی نیروی جاذبه، انرژی مکانیکی و انرژی حیاتی، که این انرژی ها خود با انرژی های خارج بدن ارتباط مستقیم دارند و تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند. تعدادی از این انرژی‌ها در اجسام بی‌جان نیز وجود دارد و اجسام بین خود انرژی رد و بدل می‌کنند.

بعضی از متخصصین می‌گویند که این انرژی‌ها اصولاً انرژی‌های آگاه هستند، یعنی انرژی هوشیار. به این معنی که هر انرژی می‌داند که چه باید بکند و البته برای اثبات این مسأله دلایلی نیز عرضه می‌کنند. به هر حال در کل جهان یک انرژی لایزال به نام Universal Energy  یا انرژی کیهانی وجود دارد که به بدن ما و هر چیز دیگر می تابد.

انرژی درون بدن که وظیفه‌اش تنظیم کار اعضا و اندام‌هاست و انرژی حیاتی و یا به قول هندی‌ها پرانا(Prana  ) نام دارد، تحت تأثیر عمیق انرژی کیهانی است و با آن ارتباط دائمی و بسیار شدید دارد. این انرژی با انجام بعضی از ورزش‌های خاص و تکنیک‌های دقیق و عملی، مثل ورزش یوگا، در بدن نیرومندتر می‌شود. به این ترتیب که با این روش مقادیر زیادی انرژی از راه تنفس عمیق و دقیق وارد بدن می شود و این افزایش انرژی، هم به رفع مشکلات بدنی فردی که این ورزش را انجام می‌دهد، می‌انجامد و هم او می‌تواند با تمرین و تجربه، ناراحتی‌های دیگران را با این انرژی افزودن یافته‌ی خویش، برطرف سازد.

برای دریافت انرژی از فضا، راه‌های مختلفی وجود دارد، مانند پابرهنه راه رفتن، به خصوص بر روی سبزه‌ها برای جذب انرژی از زمین، تنفس عمیق برای جذب انرژی، نشستن زیر درختان تنومند و کهنسال و یا حرکت در جنگل‌های انبوه برای جذب انرژی درختان و سرانجام از طریق دست‌های دیگران.

مجسمه‌ای از بودا(متفکر بزرگ) وجود دارد که در هزاران سال پیش نمایشگر اطلاع او از نحوه‌ی جذب انرژی کیهانی است. به این ترتیب که دیده می‌شود یک دست او به سمت آسمان برای جذب انرژی کیهانی و یک دست او به سمت شخصی که می‌خواهد درمان شود، متوجه است، یعنی انرژی را از فضا گرفته و به سوی آن بیمار می‌تاباند. دستی که رو به فضا قرار دارد قادر است به میزان زیادی انرژی جذب کند و این شیوه، مورد استفاده‌ی بسیاری از درمانگران است.

دکتر بتسابه مهدوی

27 مهر 1395

تهران

  • بتسابه مهدوی

عکس نوشته 26 مهر 1395

بتسابه مهدوی | دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۵ ق.ظ


  • بتسابه مهدوی

هرچیزی در حال ارتعاش است

بتسابه مهدوی | دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۳ ق.ظ


دکتر بتسابه مهدوی

 

کل ماده که جهان ما از آن ساخته شده است، ارتعاش دارد؛ حتی کریستال‌ها نیز که به نظر ما سخت و انعطاف پذیرند، از ذرات انرژی در حال ارتعاش تشکیل شده‌اند. انسان ها، حیوانات، گیاهان، مواد معدنی، آب و هر چیز دیگری با فرکانس های متفاوتی که از فرکانس‌های خاص خود آن ها و همنوایی آن ها با ارتعاش‌های محیط‌شان درست شده است، دائم حرکت می‌کنند. سنت باطنی کهن، هزاران سال قبل، از این قوانین آگاه بوده است. فیزیک مدرن در سال های اخیر، این دانش را از طریق تحقیقات روش‌مند تایید کرده است.

برای مثال، دانشی که اکنون در مورد ساختار ماده داریم، ثابت می‌کند که تمام اتم ها و ذرات زیر اتمی یک ماده، درگیر حرکتی دائم و بسیار سریع هستند. در واقع، آن چه را که ما ماده‌ای جامد می‌پنداریم، مجموعه ای بی‌شمار از ذرات ریز است که چنان به سرعت حرکت می‌کنند که به ما تصویر یک جسم جامد را می دهند. می‌توانید با نگاه کردن به شروع حرکت پروانه‌ی هواپیما این پدیده را بهتر درک کنید. در ابتدا تیغه های پروانه را به وضوح می‌بینید. سپس هر چه حرکت سریع‌تر می شود، تا این که به نظر می‌رسد در جایی که تیغه های پروانه بود فقط یک صفحه‌ی گرد قرار دارد.

فیزیک نیز بر اساس علم ریاضی ثابت کرده است که ذراتِ دارای ارتعاش سریع، از لحاظ مکانیکی مثل یک جسم جامد رفتار می‌کنند و فضایی را که ذرات در آن در حرکت‌اند  پر می‌کنند. با گذاشتن یک گیتار در کنار بلند‌گویی که از آن  موسیقی پخش می شود، به آسانی خواهید دید، چگونه حرکات ذرات یک جسم به ارتعاش های محیط اطراف واکنش نشان می‌دهند. اگر گوش‌تان را نزدیک سیم های گیتار نگه‌دارید، نوای آرامی را می شنوید، یعنی سیم‌های گیتار  شروع به ارتعاش کرده اند. البته این پدیده‌ی همنوایی فقط به میدان انرژی صوتی اختصاص ندارد.

دکتر بتسابه مهدوی

26 مهر 1395

تهران

  • بتسابه مهدوی