نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نشخوار ذهنی یا گفتگوی درونی

بتسابه مهدوی | دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ق.ظ

نشخوار ذهنی یا گفتگوی درونی

دکتر بتسابه مهدوی

انرژی بدست آمده درونی به وسیله مراقبه یا تزکیه، می تواند در بسیاری از راه های بیهوده و غیر ضروری به هدر برود. یکی از راه هایی که انرژی درونی در آن به صورت بی رویه به هدر می رود، گفتگوی درونی است. نشخوار ذهنی یا گفتگوی درونی می تواند در تمام مدت بیست و چهار ساعت شبانه روز، حتی در خواب نیز اتفاق بیفتد. در طی روز این گفتگوی ذهنی در بخش خوداگاه ذهن اتفاق می افتد و در طی شب، اگر این گفتگو در طی روز بیش از حد طبیعی باشد، در اثر تکرار به بخش ناخودآگاه ذهن رخنه می نماید و در خوابها نیز نمود پیدا می کند.

 

گفتگوی درونی بیشتر شامل آن دسته از حرف ها، خواسته ها، آرزوها، تصمیم ها، هوس ها، انواع شهوت ها و ... است که یا فرد می خواهد به آنها برسد یا اصلا در طی زمان گذشته نتوانسته به آنها دست یابد. می تواند ناشی از عقده های شخصی و شخصیتی باشد یا در اثر تحقیر اجتماعی و محیط خانوادگی به وجود آمده باشد. بخشی از انرژی مفید درونی در اثر نشخوار ذهنی یا گفتگویی درونی از بین می رود و اگر فرد در این راه عمیق تر شود، انرژی بیشتری را صرف تخیلات و گفتگوهای ذهنی و درونی خود خواهد کرد.

 

چه باید کرد؟

 

خودمان را محور جهان ندانیم. جهان بدون ما هم به کار خود ادامه خواهد داد. دست از مهم بودن و مهم دانستن خود برداریم. قضاوت کردن انسانها باعث می شود ما بر دامنه این گفتگوی درونی بیفزاییم. دست از قضاوت دیگران برداریم. به مسیری که باید در سیر تکامل و خودشناسی خود طی کنیم تمرکز نمائیم. انسانها و رفتار آنها نباید مورد قضاوت و داوری ما قرار گیرد. با عشق و بدون هیچ گونه پیش داوری، بدون هیچ گونه نفرت و تعصب، بدون هیچ گونه جبهه گیری، بدون هیچ حالت نفسانی به انسانها نگاه کنیم و گوش دهیم. گفتگوی درونی را متوقف کنیم. از انرژی درونی برای مشاهده خود، برای شناختن حالات نفسانی خویش استفاده نمائیم نه برای کند و کاو در مورد دیگران و کارهای آنها.

 

نشخوار ذهنی یکی از علل رایج پایین بودن انرژی درونی در انسانهاست. این هدر رفت بی رویه انرژی درونی می تواند باعث کسالت و خستگی ذهنی شود. هر زمان احساس کردیم که در حال گفتگو با خودمان( با یکی از من هایی که بر یکی از پنج مرکز اصلی مسلط شده) هستیم، آگاه شویم و دست از گفتگو با من درونی کاذب برداریم. من های کاذب بی شماری در باطن انسان قرار دارند که یکی از کارهای مهم آنها جلوگیری از ارتباط و اتصال انسان با خود برتر خویش می باشد.

 

از انرژی درونی برای مشاهده خود استفاده نمائیم؛ نه برای مشاهده دیگران.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی