موانع عالی مراقبه
موانع عالی مراقبه
دکتر بتسابه مهدوی
این موانع پس از عبور از موانع بر سر راه فرد ظاهر میشوند.
الف) جاهطلبی و امیال
لذت تولید درد میکند، همهچیز فانی است. نسبت به لذتهای حسی و جنسی بیتوجهی و بیاعتنایی کنید و به تمایلات خود وابسته نباشید.
ب ) غرور اخلاقی و معنوی
پیروان طریق معنویت ممکن است به خاطر اعمال پرهیزگارانه مشخص یا تجربیات مراقبه، به خود مغرور شوند. اگر فرد خود را چون قطرهای کوچک در اقیانوس برهمنی (Brahmic) بداند غرور و نفس دون به سختی در وجود او باقی میماند.
ج) ریاکاری مذهبی
پیروان طریق معنویت گاهی پس از به دست آوردن چند تجربه یا چند نیرو گرفتار غرور اخلاقی و معنوی میشوند. فرد ممکن است خود را از دیگران جدا کرده و با تحقیر با آنها رفتار کند، این نوع تکبر مانع بزرگی بر سر راه خودشناسی ایجاد کرده و باید به طور کامل از میان برداشته شود. تا زمانی که فرد گرفتار غرور و فخرفروشی است، دست کشیدن از نفس و رسیدن به تعالی ممکن نمیباشد. راه معنویت طولانی است و بزرگترین فضیلت این راه خضوع است.
د) اسم و رسم و شهرت
علاقه فرد برای رسیدن به شهرت نمودی از نفس پست است. پیرو طریق معنویت باید با آگاهی دایمی نسبت به این مسأله که همه موجودات نمادهایی یکسان از وجود ربانی هستند، خضوع را در خود پرورش دهد.
هـ) عنان گسیختگی (Elementals)
این احساسات فرمهای عجیب و غریب و ترسناکی هستند که فرد به هنگام مراقبه معمولا با آنها مواجه میشود. آنها به منظور آزمایش قدرت و شجاعت وی ظاهر میشوند. به یاد داشته باشید که مثبت همیشه بر منفی غلبه میکند. بنابراین شجاعت ترس را کنار میزند.
و ) تصاویر ذهنی
فرد ممکن است تصاویری از موجودات برتر، طبقه اثیری و .... ببیند. اگر رهرو طریق معنویت، ذهن خود را بر روی این تصاویر متمرکز کند آنها به عنوان یک مانع عمل میکنند. این تصاویر هم مثل دیگر اشکال خیالی میآیند و میروند. به خاطر داشته باشید که هدف شما از همه اشکال و تصاویر ذهنی فراتر است. شما در جستجوی آگاهی کیهانی هستید و نه چیزی کمتر. خود را از این تصاویر بالاتر کشیده و به تلاش خود ادامه دهید.
ز) سیدهیها (نیروهای روانی)
برخی شاگردان امید دارند که نیروهای روانی بهدست آورند و این انگیزهها موجب وابستگیشان به این نیروها میشود (و این یک نوع طمع معنوی است). از این نیروها پرهیز کنید. زیرا بدون استثنا تبدیل به موانع میشوند.
اگر فرد به طور منظم به تمرکز ذهنی و مراقبه بپردازد، این نیروهای روانی الزاماً به وجود میآیند. اما این نیروها نباید صرف اهداف خودخواهانه یا مادیگرایانه شوند. هر عمل اشتباه، عکسالعملی زیانبار به دنبال دارد و سوء استفاده، موجب صدمات معنوی و روانی میشود.
ح) کاشایا (Kashaya)
تاثیر ظریف ایجاد شده در اثر لذت ممکن است ذهن را سرگرم سازد. بهترین روش برای مقابله با آن پرسش مداوم در مورد ذات خداوند و تلاش برای کسب خودشناسی است.
ط) راساوادا (Rasawada)
پیروان طریق معنویت اغلب سعادت فوق حسی ساویکالپا سامادهی (Savikalpa Samadhi) پستتر را تجربه میکنند و تصور میکنند که به مقصد نهایی رسیدهاند. فرد نباید در این مرحله متوقف شود. بلکه باید تجربه خود را با توصیف افراد بزرگ و خردمندانی که به آگاهی کیهانی رسیدهاند مقایسه کند. پیرو طریق معنویت نباید دلزده شود، بلکه باید به تلاش خود ادامه دهد.
ی) توشیم آواستها(Tooshim Avastha)
این حالتی خنثی است که در آن ذهن آرام میگیرد. فرد ممکن است این حالت را با سامادهی اشتباه بگیرد. فرد باید با دروننگری دقیق و مراقبه جدی بر این حالت فائق آید.
ک) استبدها آواستها (Stabdha Avastha)
این حالت ذهنی حالتی است از بهت و حسرت که ناشی از ترس یا تعجب میباشد. در این حالت ذهن برای مراقبه سست است و آمادگی ندارد.
ل) آویکتام (Avyaktam)
این حالت ذهنی تهی است، آخرین مانع پیشروی فرد، یک تنهایی شدید. هر فردی باید به تنهایی و با استفاده از شجاعت درونی خود از این پوچی بیرون بیاید.
همواره حضور درونی و حاکم را به خاطر داشته باشید. خود وجودیتان را بشناسید به امید آن که شادی، سعادت، جاودانگی، آرامش، شکوه و عظمت همواره همراهتان باشد.