نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

مراقبه ی کاسینا

بتسابه مهدوی | يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۴۲ ق.ظ

دکتر بتسابه مهدوی

 

نوعی مراقبه دیداری است که درآن پس از مدتی که موضوع مراقبه را تماشا کردید چشمها را بسته به تمرکز روی تصویر ذهنی که کاملا شبیه خود جسم است می پردازید.

با عمیق تر شدن مراقبه این تصویر آرام آرام ظریفتر شده به تصویری انتزاعی که آنرا "تصویر تصویر"مینامند  تبدیل میشود .این تصویر دیگر با حواس پنجگانه ی انسان و یا قوای شناختی قابل درک نیست و به عنوان نشانه ای از تمامیت شئ باقی میماند.

کاسینا 10 موضوع را برای مراقبه دیداری بکار می گیرد.که عبارتند از:چهار عنصر طبیعی خاک-آب-آتش و هواو چهار رنگ آبی- زرد-سفید- قرمز- نور فضا

 

کاسینای خاکی

 

در این مراقبه توجه دیداری را بر روی یک سطح خاکی مدور و البته تمیز متمرکز می کنید.هدف اینست که از این صفحه ی خاکی تصویری روحی و معنوی منتزع شود.بی وقفه و به مدت طولانی روی خاک تمرکز میکنید مرحله ی بعد چشم ها را باز و بسته می کنید تا نهایتا تصویر روحی معنوی آن در ذهن جای گیرد سپس محل را به مدت کوتاه ترک می کنید تا مطمئن شوید تصویر همچنان در ذهن باقی می ماند سپس به محل مراقبه بازگشته مراقبه را از سر می گیرید.

کاسینای آبی

 

کاسه ای مملو از آب  که ترجیحا آب باران رودخانه نهر حوض و یا دریا باشد را بعنوان موضوع تمرکز در مراقبه استفاده می کنید. .

و مراحل مراقبه ی دیداری را اجرا می کنید تصویر ثانویه چون بادبزنی جواهرنشان یا آینه ای خواهد بود که در آسمان قرار دارد.

کاسینای آتش

 

شعله ی شمع- شعله ی آتش چراغ نفتی و یا خورشید همگی میتوانند موضوع مراقبه باشند .هنگامی که این طرح به صورت تصویر ثانویه در میاید مانند پتوی سرخ رنگ یا بادبزن طلایی به ستونی در آسمان شباهت دارد.

کاسینای هوایی

 

 می توانید به هر چیزی که با باد حرکت میکند خیره شوید.  مثل سر شاخه ی درختان- پرچم بادبادک- ابر- سطح آب- علف-دستمال روی بند رخت-و حتی پرده- در این مراقبه سعی کنید به نقطه ی تماس باد و آن چیزی که با باد حرکت می کند تمرکز کنید اگر چه موضوع مراقبه در نظر لرزان است اما تصویر آن پایدار و مشخص خواهد بود.

 

کاسینای رنگ آبی

 

هر آنچه که به رنگ آبی باشد میتواند موضوع مراقبه شود.مانند گل آبی نقاشی آبی- سنگ آبی- آسمان آبی- فلز آبی دریای آبی پارچه ی آبی- بهتر است شئ آبی یصورت مدون و متراکم قرار گیرد و به آن توجه و تمرکز کنید .

کاسپینای رنگ های مختلف ارتعاشی در روح بر می انگیزد که بر هوشیاری انسان اثر میگذارد.

 

کاسینای فضایی

 

فضایی که از درون پیجره  مشاهده میشود-سوراخ دیوار در باز فاصله بین ساختمانها کوهها درختان سوراخ کلید آسمان در شب فنجان یا کاسه ی خالی و نظایر آن می توانند مرکز توجه و تمرکز شوند .

کاسینای فضایی همان نگریستن به فضای تهی هوشیاری (خلا) است.

 

کاسیناهای آبی خاکی آتش و هوا همگی نماد قوای طبیعی هستند.البته با رعایت اصول پایه ی مراقبه با هر نوع محرک و نماد دیداری ثابت می توانید مراقبه ی موثر و مفیدی داشته باشید.

دکتر بتسابه مهدوی
7 آذر 1395

تهران

ارتباط با ما از راه کانال

https://telegram.me/naghshnegareh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی