نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

نقش نگاره

سایت شخصی دکتر بتسابه مهدوی

اخلاط اربعه

بتسابه مهدوی | شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ب.ظ

دکتر بتسابه مهدوی

اخلاط اربعه عبارتند از:صفرا، خون، بلغم و سودا.

 

صفرا

ماده ای است ه توسط کبد ترشح میشود و در هضم غذا اثر بسزایی دارد.صفرا هضم غذا را آسان تر میکند.صفرا یا توجه به این که اثر اتش را دارد را گرم وخشک میدانند پس یعنی صفرا باعث بالا رفتن دمای بدن میشود.

 

خون

گرم وتر است این خلط به طور خودکار دمای خود را تنظیم و همیشه حالت گرم را دارد وچون به صورت مایع روان است تر یا رطوبتی است.

 

بلغم

مایعی است شبیه سفیده ی تخم مرغ اگر در یدن زیاد تولید شود،ایجاد سستی،رخوت و کسالت میکند.در این حالت رطوبت بدن زیاد میشود بلغم از نظر طبیعت سرد وتر است.وظیفه ی این خلط دفاع از بدن است.ونشاط انسان به تعادل این خلط بستگی دارد.امروزه ان را سیستم لنف میدانند.

مصرف غذاهای سردی بخش این سیستم را بیش از حد فعال و موجب میشود یکی از گلبول های سفید به نام اریتروسیت ها بیش از حد تولید شود که باعث بیماری رماتیسم در مفصل ها میشود.

 

سودا

یکی دیگر از اخلاط اربعه و از نظر طب قدیم سرد وخشک است وزیاد شدن آن در بدن باعث به وجود آمدن برخی از نابسامانی ها از جمله خیالات واوهام به خصوص افسردگی و دیدن کابوس در هنگام خواب ودر نهایت ترس واضطراب شدید می شود.سودا در طحال انسان تولید می شود.

 

اخلاط اربعه باید در بدن هر انسان متعادل باشد تا انسان شاداب و با نشاط باشد.

اگر این تعادل به هم بخورد و بعضی از این خلط ها کم یا زیاد شود انسان دچار کسالت و بیماری خواهد شد.

معمولاً اخلاط اربعه به صورت تکی یاجفت بر خلط های دیگر فلبه میکنند وافزایش میابند.اخلاط غالب معمولا مشکلاتی را ایجاد میکنند که تاثیر بسزایی در روح وروان ما دارد.

دکتر بتسابه مهدوی

21 اسفند 1395

تهران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی