حجاب های روحی
حجاب های روحی
دکتر بتسابه مهدوی
اولین چیزی که برای روندگان راه حقیقت و در مسیر حرکت به سوی خدا پیش میآید، این است که در اثر ایمان به پروردگار و کنار گذاشتن چیزی که دلخواه انسان است و خدا آن را نمیخواهد، فهم قلبی انسان، به همان مقداری که انسان از خواستههای دل گذشت میکند، به حقایق باز میشود و حقایق را به تدریج میفهمد. به یک معنای دقیقتر، میگویند حقایق برایش کشف میشود؛ یعنی آن بینایی و بصیرتی که قبل از ترک گناهان نداشت، پس از آنکه در اثر ایمان به پروردگار، خواستههای نفسانی را ترک کرد، یک فهم دیگری پیدا میکند و به تدریج حقایق برایش روشن میشود.
کسی که از عمق قلبش خدا را شناخته، به سوی خدا حرکت میکند، و با تمام وجود به سوی خدا بر میگردد و وقتی چنین شد این حالت را پیدا میکند؛ چون نمیشود انسان قلبش متوجه خدا بشود، اما به سوی او حرکت نکند و اعمال و رفتارش خدایی و خداپسندانه نشود، و آنگاه حقایق معنوی به قلبش باز نشود و هر روز حقایق جدیدی از آیات قرآن نفهمد؛ مثل رانندهای که در جاده حرکت میکند، هرچه جلوتر میرود مناظر جدیدتری میبیند، لذا سالک الی الله هرچه بیشتر به سوی خدا میرود حقایق بیشتری برایش کشف میشود و پردههای بیشتری از جلوی چشمش کنار میرود.
مراحل تزکیه نفس مانند کشیدن یک نقشه است و پس از آن انسان باید در جاده اصلی قدم بگذارد
برنامههای تزکیه نفس هم، استاد طی ده، دوازده سال کار، بر روی روحیات سالک الی الله، تازه آن نقشه را بر کاغذ یعنی همان روح او ترسیم کرده است و پس از آن و البته مقداری هم در بین مراحل، شاگرد باید ماشین زندگی و اعمال خود را در جاده واقعی زندگی معمولی حرکت دهد و از پیچ و خمهای امور روزمره، مانند یک راننده با دقت، طبق قوانین، به سلامت عبور کند و آن وقت از هر گردنه و بیابان و کوهستانی که واقعاً عبور کرد و طبق اصولی که در مراحل تزکیه نفس بر روحش تثبیت شده دقیقاً عمل کرد، در آن مرحله آزمایش شده و ایمانش برای همیشه پایدار مانده است؛ و الا ممکن است بعضی از سالکین الی الله، سالها از استاد درس بگیرند و مرحله بگذرانند، اما وقتی در جاده با ماشین اعمال و رفتارشان به راه میافتد، درست رانندگی نکنند و حتی گاهی به خاطر کم استقامتی و یا عجله، نتوانند مرحلهای را درست امتحان بدهند و خداوند آنها را طی حوادث و زمانهای طولانی، مردود کند و از راه باز بمانند.
عیناً مانند رانندهای که پس از ترسیم نقشه، در جاده به راه میافتد اما وسط راه حوصلهاش سر میرود و استقامت کامل از خود نشان نمیدهد و دیگر جلو نمیرود و همان وسط راه در دهکدهای یا کنار منظرهای میماند و این مثل کسانی است که در بین مراحل تزکیه نفس و حتی پس از طی یک دوره تزکیه نفس استقامت نمیکنند و در یکی از منازل بین راه و مراحل سیروسلوک میمانند و اگر خدای نکرده مثل راننده کم حوصله، عجله کنند، که دیگر اصلاً به مقصد نمیرسند و در دره پرت میشوند.
دکتر بتسابه مهدوی
31 مرداد 1395
تهران