درخت هوم
دکتر بتسابه مهدوی
در داستان آفرینش زرتشتیان، گیاه خودروی ریواس که به هنگام رعد و برق در کوه میروید، موجب پدیدار شدن بشریت میشود. درمتون زرتشتی همچون «بندهش» و «زاداسپرم» از ده نبرد آفریدگان گیتی با اهریمن سخن به میان آمده که چهارمین آن نبرد گیاهاست:
«چون چهارم بر گیاه آمد. به مقابله او همان گیاه بکوشید. چون آن گیاه نخستین بخشکید. «امرداد» که او را گیاه نشان گیتی است، وی را برگرفت و او را خرد بکوفت و با آب تیشتری بارانی بیامیخت. پس از باران همه زمین را رستنیها آشکار شد، ده هزار نوع اصلی و یک صدهزار نوع به نوع اندر نوع چنان رستند که از هرگونهای و آیینی بود. او آن ده هزار نوع را به باز پس داشتن ده هزار بیماری آراست. پس از آن یک صد هزار نوع گیاه تخم برگرفت. از گرد آمدن تخمها درخت «همه تخمه» را میان دریای فراخکرد بیافرید که همه گونه (های) گیاهان از او همی رویند و سیمرغ آشیان بدو دارد. هنگامی که از آن به فراز پرواز کند. آنگاه تخم خشک آن را به آب افکند و به باران باز به زمین باریده شود. به نزدیکی آن درخت «هوم سپید» را بیافرید که دشمن پیری، زنده گر مردگان و انوشه گر زندگان (است).»
اما هوم چیست
شربتی مقدس از شیره گیاه ” افدرا” شده که شاخههای آن را در آب میشویند و در هاون میکوبند و با شاخهای از درخت انار میسایند و صاف میکنند. این شیره سپس با شیری که با هوم مخلوط میشود محصول نهایی است. هوم قبل از مراسم آماده میشود و بعد ضمن بر خواندن فصلهای ۹ – ۱۱ یسنا که اختصاص به ستایش هوم دارد مصرف میشود. تهیه آن برای دومین بار با یسنا ۲۲ آغاز میشود و در مدت خواندن اولین گاهان یسنا ۱۸ – ۳۴ ادامه مییابد.
هَومَ (هُومه) Haoma نام ایزدبانوی درمان و نگاهبان گیاه مقدس و آیینی (هوم) است. جایگاه این ایزدبانو درون درخت «گوکرن» (Gokarn) است. یسنه- هاتهای ۹ تا ۱۱ که هوم یشت خوانده میشود، و نیز بیستمین یشت اوستا به نام «هوم یشت» سرود ستایش و نیاش اوست. هوم در اوستا و سوم در سنسکریت نام گیاه مقدسی است که افشره آن گونهای آشامیدنی آیینی بشمار میآید و آیینها و نیایشهای مربوط بدان در اوستای نو و در دین زرتشتی جای ویژهای دارد. از نوشابه هوم با صفت «دوردارنده مرگ» یاد میشود و به نوشته بندهش هوم سرور و شهریار گیاهان است و در فرشکرد، بیمرگ (اَنوش) را او میآرایند.
دکتر بتسابه مهدوی
30 اسفند 95
تهران