تاریخچه ی نذر کردن و نذری دادن
دکتر بتسابه مهدوی
از مطالعات انسانشناختی استنباط میشود که نذورات و زیارت اماکن مقدس از دیرپا، بنیادین و کهنترین صور رفتارو تجربههای دینی فرهنگها و جامعهها بودهاست . انسان کرومانیون که پیشرفته تر از گونههای قبلی بوده و از جمجمهی بزرگتری هم برخوردار بود علاوه بر رفتارهای انسانهای نئاندرتال، شروع به نقاشی کردن روی دیوارهای غاری که در آن زندگی میکرد نمود و نیز روی ابزار خودش خط وشکلی کشید و خیال کرد که این شکلها درشکار و جنگ کمکی به او میکند. او شکل حیوان مورد نظر خود، که آرزوی شکارش را داشت بر دیوارههای غار نقاشی میکرد. یکی از دلایلی که برای این عمل انسانهای نخستین حدس میزنند این است که اعتقاد آنان این بود که با این کار در شکار خود موفق خواهند شد. شاید بتوان این عمل را ابتدایی ترین صورت نذر و قربانی کردن در نظر گرفت. اعتقاد به این که سرنوشت انسان در دست خدایان است و انگیزهی خشنودی خدایان و دفع شر و بلایای طبیعی از مهمترین دلایل نذورات و قربانی ها بوده است.
همه تجربههای دینی به طریقی با زیارت و اعمال زایرانه جمعیتهای متدین درپیچیدهاند . به دیگر سخن، دینی را بدون زیارت و اعمال و آداب آن و نذر و نیاز سراغ نداشته و نمی شناسیم . از زمان پیدایش ادیان و معابد و پرستشگاهها و زیارتگاهها در روی زمین ، موضوع نذر و نیاز و زیارت نیز وجود داشته است ، زیرا امور معابد و زیارتگاهها معمولاً از طریق هدایا و نذورات پیروان آن ادیان و معابد و یا از محل درآمد اراضی موقوفهای بوده که وقف یا نذر بر آن معبد یا پرستشگاه یا زیارتگاه میشده است و روحانیون مخصوصی تصدی انجام این امور را به عهده داشتهاند .
این امر اتفاقی نیست که زنده ، غنی ، معنوی و فعالترین محوطهها و مکانها در گذشته زیارتگاهها بودهاند . معماری ، هنر ، ادبیات و آداب زیارت و اهدای نذور را بی غراق میتوان از گرانمایهترین ذخایر معنوی و میراث جمعیتهای زایر دانست . ثروتی را که در گذشته زایران از طریق اهدای نذرها برای زیارتگاهها هزینه میکردهاند با توجه به امکانات محدود مادی و تنگناهای معیشتی ، شگفتآور بوده است .
در ایران باستان نیز نذر و وقف ، ریشهای دیرینه دارد و از زمان ورود آریاها به فلات ایران و هندوستان ، نذورات و موقوفات معابد و زیارتگاهها وجود داشتهاست.در کتاب "ریگ ودا"ی هندوها و "اوستا "، از نذر و نیاز صحبت شده است. یکی از سنتهای پسندیده مردم که پیرو آیین یکتاپرستی دین رزتشت بودهاند ، نیکی و نیکوکاری و کمک به همنوع و اهدای نذرها به معابد و اماکن زیارتی بودهاست . زرتشتیان این عمل نیک را از جمله وظایف ملی و مذهبی آیین خود می دانسته و به آن عمل میکردند . دین زرتشت با توجه به نمونههایی که در کتاب مقدس « اوستا » به آنها اشاره شده ، به موضوع نذر و نیاز ، چه برای اهورا مزدا ( خدای یکتا ) و چه برای انجام مراسم مذهبی در آتشکدهها و اهدا به آن جا و یا پیشکش نمودن به همنوعان پرداخته شدهاست . هم اکنون نیز هموطنان زرتشتی ما در کرمان و یزد ، نذورات و موقوفاتی دارند که نذر و وقف برگهنبار شده و همه ساله درآمد آنها در محل صرف نیات نذر کننده و واقف میشود.
این نذرها در طول تاریخ و در میان مذاهب گوناگون اشکال مختلفی داشتند. از قربانیهای انسانی و حیوانی گرفته تا پختن غذاهای نذری، سفره های نذری و آجیلها ی نذری.